۳۱ می هر سال سازمانWHOمراسم روز جهانی بدون دخانیات را برای پررنگ نمودن خطرات وابسته به استعمال دخانیات و دفاع از سیاستهای موثر در کاهش مصرف، برگزار می نماید.

مصرف دخانیات دومین علت مرگ در دنیا( بعد از فشار خون بالا) می باشد و در حال حاضر مسئول مرگ یک نفر از هر ۱۰ نفر بزرگسال در دنیا است.

سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۸۷ روز جهانی بدون دخانیات را به منظور جلب توجه جهانی به همه گیری دخانیات و اثرات کشنده آن تعیین کرد.که فرصتی برای برجسته نمودن پیامهای مخصوص کنترل دخانیات و ترویج رعایت پرتکل کنوانسیون کنترل دخانیات است.

استعمال دخانیات اولین دلیل قابل کنترل اپیدمی هائی است که سیستم بهداشتی با آن مواجه است.

۶۵۵۴۶۴.jpg

نقش سیگار در افزایش مرگ‌های ناشی از سرطان  
 

طی تحقیقات پژوهشگران US DAVIS ارتباط بین مرگ‌های ناشی از سرطان (بویژه سرطان ریه) واستعمال دخانیات بیش از پیش تقویت شده است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز   ، محققان معتقدند با اقدامات پیشگیرانه و موثر می‌توان جان بسیاری از افراد را از مرگ نجات داد.

تجزیه تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد بیش از ۷۰‌‌درصد مرگ‌های ناشی از سرطان بین مردان ایالت ماساچوست با استعمال سیگار و دخانیات مرتبط بوده است.

این در حالی است که این میزان در مقایسه با آمار ۳۴ درصدی در سال ۲۰۰۱ بسیار بیشتر است.

این مطالعه، پژوهشگران را به این باور رساند که علاوه بر سرطان ریه، استعمال دخانیات یکی از دلایل بیشترین مرگ‌های ناشی از انواع سرطان است.

در کنار عوامل بالقوه‌ای همچون رژیم غذایی و آلودگی‌های محیطی، پیش از این نقش استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود ناشی از سیگار به طور جدی مشخص نشده بود.

پژوهشگران با استفاده از داده‌های آماری مرکز ملی سلامت به مقایسه میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه مقابل میزان مرگ و میر ناشی از دیگر سرطان‌ها در میان مردان ۳۰ تا ۷۴ سال در ایالت ماساچوست پرداختند.

بررسی‌ها حاکی از تغییر هر دو میزان در سال‌های ۱۹۷۹ تا سال ۲۰۰۳ بود. استعمال دخانیات یکی از دلایل شناخته شده بیشتر سرطان‌های ریوی است و مطالعات محققان طی ۲۵ سال نشان داد که میزان مرگ‌های ناشی از سرطان ریه و دیگر سرطان‌ها ارتباط نزدیکی با یک عامل واحد دارد: استعمال دخانیات.

براساس نظر محققان، میزان مرگ‌های ناشی از سرطان‌های ریوی و سرطان‌های دیگر و وابستگی آنها به استعمال دخانیات نشان می‌دهد که سیگاری‌ها و افراد غیرسیگاری باید تا آنجا که می‌توانند از کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنند، چراکه باعث افزایش مرگ زودرس می‌شود.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

تاريخ : جمعه 10 خرداد 1392برچسب:روز جهانی بدون دخانیات( ۳۱ می ۲۰۱۲ مصادف با ۱0 خرداد ۱۳۹2 ) , | 10:27 | نویسنده : هادی موذنی |